EROSKI IMPULSA L’ESTUDI CIENTÍFIC MÉS COMPLET SOBRE HÀBITS ALIMENTARIS

Presentació dels Resultats Preliminars al Congrés Mèdic SEMERGEN que se celebra a Bilbao

EROSKI IMPULSA L’ESTUDI CIENTÍFIC MÉS COMPLET SOBRE HÀBITS ALIMENTARIS

• L’Estudi impulsat per Fundació EROSKI, amb 6.800 persones de tot Espanya, analitzarà les característiques dietètiques d’estrats específics de la població i la seva relació amb el seu estat de salut.
  • Permetrà, a més, planificar actuacions per a impulsar una alimentació equilibrada i estils de vida saludables
  • Els resultats preliminars identifiquen canvis alimentaris com la reducció d’aliments rics en greixos i greixos d’origen animal i un consum més baix de sal i sucres com a conseqüència de les malalties cròniques més comunes, així com una disminució de les racions habituals

Bilbao, 10 d’octubre de 2014.- El 36è Congrés de la Societat Espanyola de Metges d’Atenció Primària (SEMERGEN), que té lloc aquests dies a Bilbao, ha acollit avui la presentació dels resultats preliminars de l’Estudi EROSKI a la Població Espanyola sobre Hàbits Alimentaris i Estat Nutricional de la Població.

Els espanyols es preocupen cada vegada més pel seu estat de salut, que està molt influït pels hàbits de vida i d’alimentació, entre altres factors. L’objectiu d’aquesta recerca és conèixer i avaluar els hàbits alimentaris i dietètics de la població espanyola per mitjà d’una mostra representativa de 6.800 persones distribuïdes per cadascuna de les comunitats autònomes. Es tracta de l’estudi més complet fet fins ara a Espanya, una iniciativa engegada per la Fundació EROSKI en el seu compromís per la promoció d’una alimentació equilibrada i uns hàbits de vida saludables.

El director de la Fundació EROSKI, Alejandro Martínez Berriochoa, ha declarat que “es tracta d’un projecte ambiciós que ratifica el nostre compromís amb la salut i que esperem que esdevindrà una referència per a la comunitat científica i els professionals de la salut. Servirà, a més, per a orientar les activitats formatives per al consumidor impulsades per l’Escola d’Alimentació EROSKI”, ha afegit.

El Dr. Javier Aranceta, president del Comitè Científic de la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC), professor associat de Nutrició Comunitària a la Universitat de Navarra i vicepresident de l’Acadèmia Espanyola de Nutrició (AEN), és el director científic d’aquest Estudi EROSKI, que ja està en marxa. En començar la seva intervenció, el Dr. Aranceta ha assenyalat que “ens trobem davant de l’estudi més rigorós i complet després de la crisi econòmica sobre els hàbits d’alimentació i l’estat nutricional que permetrà avaluar els patrons d’alimentació a Espanya i planificar actuacions sostenibles encaminades a millorar els hàbits alimentaris i els estils de vida relacionats al nostre país”.

La recerca, el treball de camp de la qual té una durada de 12 mesos, recull de manera individualitzada les dades d’un total de 400 individus per comunitat autònoma, mostra representativa de la població espanyola tant adulta com de la població infantil, segmentats per sexe, edat i altres variables sociodemogràfiques.

L’Estudi EROSKI servirà principalment per a obtenir informació quantitativa detallada de les ingestes d’aliments i nutrients, fonts dels nutrients i estatus nutricional de la població espanyola. Així mateix, gràcies a aquest, es podrà analitzar les característiques dietètiques d’estrats específics de la població i la seva relació amb el seu estat de salut; conèixer l’altura, el pes i altres mesures antropomètriques en una mostra representativa d’individus i examinar la seva relació amb dades sociodemogràfiques dietètiques i de salut; i avaluar els individus amb ingestes de nutrients específics que estiguin per sobre i per sota de les recomanacions de la comunitat científica, així com els nivells d’activitat física de la població.

Segons ha destacat durant la seva intervenció el Dr. Aranceta, “durant el mes d’abril passat, i com a punt de partida de l’Estudi EROSKI que ja està en marxa, s’ha efectuat l’enquesta pilot a les comunitats del País Basc i Navarra” i ha afegit que “els resultats d’aquesta mostra pilot, encara que limitats per ser una mostra de població reduïda i no significativa del conjunt de la població espanyola, han servit per a identificar els canvis alimentaris que es produeixen en la població, com a conseqüència de les malalties cròniques més comunes”.

Les primeres conclusions que es desprenen de l’informe preliminar indiquen que, com a conseqüència de l’estat general de salut o com a conseqüència d’algunes patologies cròniques, alguns enquestats havien hagut de fer modificacions en la seva dieta habitual, fonamentades en les categories següents: reducció de la ingesta d’aliments rics en greixos en general, reducció de la ingesta de sal, reducció de la ingesta de greixos d’origen animal, reducció del consum d’aliments rics en sucres i la limitació de la mida o la quantitat de les racions consumides.

En relació amb l’Índex de Massa Corporal, tal com ha destacat el Dr. Aranceta, en la prova pilot es va destacar una prevalença d’obesitat més alta en els homes enfront de les dones, mentre que la prevalença de sobrepès és més alt en les dones. La detecció de sobrepès o obesitat en un pacient es fa sobre la base del valor que indiqui el seu Índex de Massa Corporal (IMC), pel qual parlem d’una persona amb sobrepès quan l’índex està en uns valors compresos entre 25 i 29,99m i d’obesitat amb valors d’IMC iguals o superiors a 30.

Tot i que els principals experts en nutrició, com ara la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC), recomanen la ingesta de 5 àpats al dia, les dades extretes de l’estudi pilot indiquen que la majoria de la població fa l’esmorzar, el dinar i el sopar, mentre que són menys els que prenen alguna cosa a mig matí, a mitja tarda o després de sopar.

Tal com ha puntualitzat el Dr. Aranceta, “caldrà esperar la finalització de l’estudi per a obtenir resultats segmentats, complets i representatius estadísticament de la societat espanyola”.

Sobre l’Estudi EROSKI

Estudi EROSKI a la població espanyola sobre hàbits alimentaris i estat nutricional de la població

• Total d’individus de l’estudi: mostra aleatòria de 6.800
  • 400 individus de cadascuna de les comunitats autònomes.
  • 12 mesos d’estudi durant els quals s’aniran oferint conclusions sobre el canvi d’hàbits alimentaris al llarg de les diverses estacions de l’any.
  • Quatre grups d’edats: de 3 a 8 anys, de 9 a 18 anys, de 19 a 64 anys i persones més grans de 65 anys.
  • Recollida de dades per entrevista individual repetida amb relació a hàbits alimentaris, història dietètica, malalties patides, consum de medicaments, tipificació del grau d’activitat física, qüestions de seguretat alimentària, etiquetatge i coneixements en material d’alimentació i nutrició, entre d’altres.
  • L’estudi planteja una fase inicial de coneixement de la situació relacionada amb els hàbits alimentaris, estils de vida de la població i els seus factors determinants amb l’objectiu d’establir accions futures de promoció de la salut amb criteris objectius i sostenibles basats en l’evidència científica.

Per a més informació sobre l’Estudi EROSKI

Nieves Herranz: nieves.herranz-garcia@sprim.com

Laura Sanz: laura.sanz@sprim.com